De Amerikaanse beurzen zijn dinsdag lager aan de handel begonnen, na de flinke winsten een dag eerder. Het aandeel van elektronicaketen Best Buy klom 1,8 procent.
Er is weinig nieuws voorhanden om de markt richting te geven. De macro-economische agenda is nagenoeg leeg en ook het cijferseizoen op Wall Street loopt op zijn eind.
De leidende Dow-Jonesindex stond kort na aanvang 0,3 procent lager op 18.229 punten. De bredere S&P 500 zakte 0,3 procent tot 2110 punten en de technologiebeurs Nasdaq verloor 0,4 procent tot 4990 punten.
BestBuy hoger
Elektronicaketen Best Buy kwam nog met zijn jaarcijfers. Het bedrijf profiteerde in zijn vorige boekjaar van aanzienlijke kostenbesparingen en zag de winst flink toenemen. Het aandeel Best Buy klom 1,8 procent.
Best Buy deed vooral goede zaken dankzij een sterker dan verwachte vraag naar tv’s met grote schermen en smartphones en wist daarmee zwakte in het tabletsegment ruimschoots te compenseren.
Fiat Chrysler ziet verkoop stijgen
Autofabrikant Fiat Chrysler Automobiles verkocht vorige maand in de Verenigde Staten in totaal 163.586 auto's ondanks bar winterweer. Zoals zo vaak gooide vooral het merk Jeep hoge ogen dankzij de populaire modellen Cherokee en Wrangler.
De totale verkoop van Jeep nam met 21 procent toe tot 55.642 wagens. Economen rekenden in doorsnee op een verkoopstijging van 8,9 procent bij FCA, maar hadden waarschijnlijk geen rekening gehouden met het winterweer.
Beleggers waren niet al te zeer onder de indruk. Het aandeel Fiat Chrysler zakte 1,3 procent.
Apple en Google
De autobranche ziet bedrijven als Apple (-0,05 procent) en Google (-0,2 procent) als serieuze concurrentie, nu de techgiganten plannen ontvouwen om ook de automarkt te betreden, meldde persbureau Bloomberg dinsdag op basis van een rondgang onder automakers op de autoshow van Genève.
Naar verluidt wil Apple in 2020 zijn eerste elektrische auto op de markt brengen. Google is voornemens om binnen vijf jaar een zelfrijdende auto op de weg te hebben. ,,Als deze bedrijven die plannen doorzetten, kan het snel gaan", oordeelde topman Martin Winterkorn van Volkswagen. Hij gaf wel aan brood te zien in een eventuele samenwerking met de techbedrijven.
Ook bij BMW zijn ze zich bewust van de concurrentie. ,,We mogen dat niet onderschatten", zo zei verkoopdirecteur Ian Robertson. ,,Al blijft de autobranche een complexe markt."
bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl